Motto týdne: Láska je ze všech vášní nejsilnější, neboť útočí současně na hlavu, srdce i tělo. Voltaire

5 tipů pro zdravé nohy

10.7.2019

Aby člověk během svého života měl co nejméně potíží s nohama, je zapotřebí se jim věnovat už od útlého dětství. V opačném případě hrozí riziko vzniku různých deformací a mnoha onemocnění, která mohou být velmi závažná a život výrazně omezující.

Noha a její vývoj

K tomu, aby nohy byly zdravé, dopomáhá především pohyb. Strnulý stav, kdy se tělo nehýbá, vede k obezitě, svalovým potížím, problémům se srdcem a mnoha dalším komplikacím.

Už malé děti by měly mít dostatek pohybu. Je na místě, aby často běhaly naboso po trávě, dochází tak totiž k přirozenému zpevňování svalstva, kyčlí, kloubů a vaziva. Nohy zároveň nabírají sílu, zlepšuje se nejen jejich stabilita ale také schopnost jejich ovládání. Stejně tak zdravý pohyb přispívá ke správnému prokrvování nohou, což zamezuje tvorbě otoků, puchýřů apod.

Prevence proti deformitám a jiným onemocněním

Pro správný vývoj a stav nohou je nezbytné dodržovat určité základní preventivní kroky. Bez nich se u vás dříve či později začnou projevovat deformace.

Vhodná obuv

Zdravé nohy potřebují, abyste nosili vhodně zvolenou obuv. Při růstu je nutné neustále měnit její velikost, jinak dochází ke skrčení prstů, tvorbě plochých nohou a dalším deformacím.

Při výběru obuvi je zásadní ohlížet se na kvalitu. Kupříkladu ženy by se měly vyvarovat častému nošení bot na vysokých podpatcích. Ty totiž vytvářejí nepřirozený tlak na prsty a dochází k přetěžování kloubů. Výsledkem pak může být tvorba vbočeného palce či kladívkových prstů. Je dobré praktikovat jednoduché cviky na vbočený palec, zejména protahováním.

Obuv nesmí být příliš těsná, jinak se chodidla špatně prokrvují, což má za následek tvorbu otoků, bolestivých puchýřů, případně i vznik plochonoží. Jakmile je to možné, hodí se využít volnější obuv, kdy nohy mohou „dýchat“, prsty nejsou stlačené. V létě tak například noste kvalitní sandále.

Zásadní je kvalita podrážky a její vyklenutí. Špatně tvarovaná bota způsobuje tvorbu plochých nohou, kdy dochází k propadu klenby.

Pravidelná masáž nohou

Vhodným preventivním opatřením proti komplikacím u nohou je jejich pravidelná masáž. Vždy by se přitom mělo s masáží postupovat směrem odzdola nahoru, tedy od konečků prstů až po stehna.

Cvičení

Pro zdravé nohy je důležité i cvičení. Kromě běžných sportů, kdy dochází k protažení svalů a uvolnění kloubního aparátu, je vhodné provádět speciální cviky, které jsou vždy určené pro jednotlivé části nohou. V případě chodidel jde třeba o protahování prstů.

Sprcha

Aby se nohy správně prokrvovaly a zabránilo se tak tvorbě otoků a postupnému vzniku deformacím, je určitě dobré absolvovat pravidelnou sprchu. Střídejte během ní teplou vodu se studenou, ideálně pod přímým proudem. Na začátku by voda měla být spíše chladnější.

Adjustační ponožky

Dobrým preventivním prvkem proti deformacím nohou (zejména chodidel a prstů) jsou Adjustační ponožky®. Tyto speciálně vyvinuté ponožky z bavlny přispívají ke správnému prokrvení končetin. Zároveň zamezují tvorbě skrčených prstů a vbočeného palce, protože mají oddělovače prstů. Díky nim si udržují směr a tvar, nedochází k jejich zdeformování.

Zpět na výpis článků






Partneři

Smích léčí a proto si přečtěte web plný anekdot, fórů, smíchu a nejlepších vtipů Vysmatej.cz

Avon katalog k prohlédnutí.

Pro cestování do zahraničí i po ČR doporučujeme sjednat výhodné cestovní pojištění online. Využijte online sjednání a porovnání cestovního pojištění. K čemu je dobrý rybí tuk? Zkuste https://www.testy-zkusenosti.cz/ Zapomeňte na každodenní stresy a vydejte se objevovat krásy přírody i lidské šikovnosti prostřednictvím webu ceskoslovensko.CZ. V jeho nabídce zaujmou například komfortní penziony, ve kterých se budete cítit jako doma. Působivý hradní komplex, národní park Podyjí a také Cestu za Znojemsko víny vám přiblíží ubytování Znojmo. Hlubokými lesy, rozlehlými loukami i pestrými možnostmi sportu a turistiky se naproti tomu chlubí ubytování Šumava.

Léčíme se zeleninou, ovocem a bylinkami